Bakgrund

Cirka 7000 personer, varav 1500 barn, anmäls som försvunna i Sverige varje år. I dag är Missing People en rikstäckande ideell organisation med ett tjugotal regionala avdelningar runt om i landet. Kärnan för organisationen är alla frivilliga personer som ger av sin tid för att hjälpa till i sökandet efter försvunna personer. Alla de som leder sökinsatserna bemannar de regionala avdelningarna och de som sitter i jouren är volontärer.

Uppdraget

Under början av 2018 kom Missing People i kontakt med oss på Toxic och förklarade sina utmaningar kring en ny webbsida. Man hade då fastnat i en lösning som var oflexibel och svår att arbeta i, samt saknade användarvänlighet både för redaktören och besökaren. Deras tidigare hemsida präglades inte heller av deras ny framtagna grafiska identitet.

Hanna Eberstein, projektledare hos Missing People.

”Vi är jättenöjda med samarbetet med Toxic. Från första möte till lansering av hemsidan har vi känt oss trygga i alla utmaningar och att problem kommer att lösas på bästa sätt. Kommunikationen oss emellan har fungerat mycket bra, med snabb återkoppling och en ”allt går att lösa-mentalitet”. Vi ville ha ett större fokus på insamling på nya hemsidan utan att ta bort vårt viktigaste fokus – att hitta försvunna människor. Detta gjorde ni väldigt snyggt. Ni tog till er våra önskemål om en användarvänlig och lättorienterad hemsida, slutligen är vi mycket nöjda med resultatet!”

Vad vi uppnått tillsammans

En enklare administrering av webbsidan för redaktörerna med ökad flexibilitet då lösningen är baserad på CMS:et Umbraco 7. Ytterligare ett lager som har adderats är en koppling för bidragsgivande, så att fler personer kan vara med i stöttningen mot att hitta försvunna människor. Vi har även kopplat på Google Analytics för att analysera trafik och arbetet med organisk sökmotoroptimering (SEO).

Tillsammans har vi skapat helt nya förutsättningar för Missing People gällande deras digitala närvaro. Idag kan man arbeta och administrera webbsidan efter tycke och smak, med en användarvänlig webbsida både för redaktörerna och besökaren utefter deras nya grafiska identitet.Under hela utvecklingsfasen har vi haft besökaren i fokus (UX), där besökaren idag enkelt kan navigera och hitta den information de söker. Detta leder till att fler människor kan engagera sig och ansöka om att bli volontär, samt att spridningen av försvunna människor enkelt kan kopplas mot sociala medier har förenklats och effektiviserats.

 

Besök webbsidan Fler kundcase

Vägen till en stark digital närvaro

Vet du inte var du ska börja? Det vet vi. Ring oss eller kom och hälsa på, vi har gott (om) kaffe!

Klicka här

Tack för att du tog första steget!
Vi tar nästa steg och hör av oss till dig.

Det är här ditt nya projekt börjar.

Ge oss lite kött på benen kring vilken typ av projekt det gäller så hör vi av oss inom kort.

Webb

E-Handel

SEO

Varumärkesstrategi

Foto & Film

Webbanalys

PIM-system

Grafisk identitet

Intranät

Sociala Medier

Mobil & Webbapp

Google Ads

Beskrivning av projekt

Dina uppgifter




Oj, nått gick fel! Kolla så alla fält blev korrekt eller kontakta oss via kontaktsidan.