Varför syns inte min hemsida på Google?

Skrevs av  Marcus Ceder  den  17 augusti 2018

Vi reder ut vad som krävs för att synas på Google.

Varför syns inte min hemsida på Google?

Först måste du ta reda på om din hemsida är indexerad i Google. Detta gör du enklast genom att bara copy-pasta in hemsidans URL i sökfältet för att se om den dyker upp. Alternativt kan du också söka med site:domän.se för att se vilka sidor under din domän som är indexerade.

För att indexera din nya sida kan du gå till Google Search Console till delen Genomsökningsåtgärder - hämta som Google. Där klistrar du in den URL som du vill indexera och klickar på "hämta" och väntar sedan på att URL:en har hämtats. Därefter klickar du på "begär indexering" och klickar i captcha samt väljer om du endast ska indexera en URL eller om Google ska fortsätta att följa länkar på hemsidan. Du kan välja vilken som helst av dessa. Vanligtvis kommer ett felmeddelande om du försöker skickar in mer än 10 URL:er för indexering. Då får du vänta till nästa dag.

Om du inte hittar din hemsida på en viss sökfras och om din hemsida inte har råkat ut för någon form av manuell eller algoritmisk bestraffning är det enkla svaret att andra webbplatser har bättre innehåll avseende djup, relevans och volym (läs mer om innehåll).

Därtill ingår givetvis att din domän måste ha relevanta länkar pekade mot sig och en struktur som både passar Google och ”riktiga” besökare (läs mer om struktur).

Relevans bedöms utifrån en tematisk synvinkel med koppling mot användarupplevelse, där både den optimerade ”huvudsidan” samt kompletterande undersidor relaterade till sökordet vägs in i bedömningen.

Därför främjar SEO indirekt affärsutveckling eftersom det är starkt anknutet till om du erbjuder mer åt dina kunder jämfört med konkurrenter. Du måste alltså förtjäna dina positioner i Google.

blog comments powered by Disqus
Marcus Ceder
Marcus Ceder SEO / PPC Specialist 036-860 22 47 marcus@toxic.se

Lämna dina uppgifter nedan så kontaktar jag dig!