Vad är content marketing?

Skrevs av  Malin Nilsson Tunner  den  02 juli 2019

Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av den digitala varumärkesidentiteten och adderar nu nästa viktiga lager i er digitala marknadsstrategi, nämligen content marketing.

content marketing eller innehålls markandsföring

Content marketing till din digitala strategi

Content marketing är innehållet du skapar för att sedan sprida vidare i era digitala kanaler. Innehållet ska vara skapat för att engagera er målgrupp, i rätt tid, i rätt kanal med rätt budskap. 

Det är ett sätt att kommunicera för att marknadsföra era produkter eller tjänster men med fokus på att tillföra ett värde, skapa en känsla eller ett engagemang istället för att fokusera på försäljningen. Det handlar om vad kunden vill höra snarare än vad ni vill berätta. Så konsten är att skapa innehåll som är värt att läsa.

Målet med er content marketing är att på något sätt påverka mottagaren, det kan vara i syfte att behålla lojala följare, skapa kännedom om era produkter,  eller att attrahera fler som kan identifiera sig med era produkter eller tjänster men också med er som företag eller organisation. Det är därför det bör vara en naturlig del av er digitala marknadsstrategi. 

Varför är det viktigt?

Idag blir det mer och mer utmanande att nå fram i den digitala värld vi lever i, med mängder av intryck och budskap som kommuniceras med oss dagligen. Samtidigt som vi blir mer medvetna och kräsna med vilket innehåll vi gillar, delar och tar till oss, det krävs helt enkelt mer idag för att mottagaren ska vara lojal till ett företag. 

Att ni jobbar med content marketing visar att ni förstår er målgrupp och vad som är viktigt för dem. När ni skapar innehåll som adderar ett värde för kunden är det första steget till att ha skapat en relation, vilket bidrar till att kunden kommer söka sig tillbaka till er nästa gång de vill ha svar på sina frågor eller letar efter inspiration. 

Eftersom content marketing utgår från era egna digitala kanaler får ni möjlighet att knyta er målgrupp till er och låta de bekanta sig med ert varumärke och era värderingar, för att fortsätta bygga på er långsiktiga relation. 

Men det är också en viktig strategisk pusselbit för er, då ni skapar innehåll som påvisar er expertis inom ett visst område och ger er material som ni kan sprida. Så glöm inte bort att marknadsföra ert innehåll när ni gjort allt arbete för att ta fram det. Förutom att arbeta med era egna kanaler så rekommenderar vi att addera utvalda köpta kanaler för att även nå tillväxt.

Var börjar jag?

För att komma igång med content marketing måste ni känna er målgrupp. Vilka de är, vart de finns, vilka frågor de har under de olika faserna av er köpresa och hur ni kan svara på dem. Se till att investera tid i att analysera era målgrupper och ta fram personas, det är en nyckelfaktor för att lyckas med er content marketing.

Ni behöver ha svar på alla frågor om er målgrupp för att ha en tydlig bild av till vem ni ska skapa innehållet när det är dags att producera. När ni känner er målgrupp och vet vilka ni vill nå, behöver ni fortsätta med att sätta en strategi för hur det ska gå till.

 

Vill du veta mer hur du kan jobba med content marketing? Vi finns här för att guida dig vidare, båda gällande strategi men också för utförande. 


Läs gärna om den digitala varumärkesidentiteten här

blog comments powered by Disqus
Malin Nilsson Tunner
Malin Nilsson Tunner Marknadsansvarig 036-860 22 57 malin.tunner@toxic.se

Lämna dina uppgifter nedan så kontaktar jag dig!