Sökordsanalys – Hur går den till?

Skrevs av  Marcus Ceder  den  06 mars 2015

Sökordsanalysen låter dig hitta sökord som tillfredsställer dina besökare och ökar din försäljning.

Inom sökmotoroptimering (och sökannonsering) är sökordsanalysen ett av de första stegen som genomförs innan något annat arbete kan påbörjas. Att välja rätt sökord kommer påverka hur enkelt det blir för en specifik sida att ta sig upp på Google samt om det kommer leda till någon trafik/konverteringar. Därför är det viktigt att förstå principen för hur sökord bör väljas.

undefined

Breda sökord

Ett av de största misstagen som många gör är att välja sökord som är för breda. Vi brukar säga att breda sökord kräver bred tillfredsställelse.

Att exempelvis optimera för sökordet ”sökmotoroptimering” kräver innehåll som tillfredsställer väldigt många olika behov. Det kan exempelvis handla om nyheter, verktyg eller en tjänst. Eftersom sökningen inte är specifik måste man vara garderad med blandat innehåll på området. Det betyder också att man inte kan skippa att täcka en viss del eftersom det då kommer leda till ökad bounce-rate från de besökare som inte blev tillfredställda på grund av att de inte hittade någon intressant information om just den del som saknades, vilket i detta fall gör att sidan sjunker på sökordet ”sökmotoroptimering”.

Givetvis är det svårt att tillfredsställa alla, men om en satsning görs mot ett brett sökord måste det vara utgångspunkten. Om en sökning just nu görs på ordet sökmotoroptimering så återfinns två bloggar i toppen och det beror helt enkelt på att de innehåller information som överlag tillfredsställer mer jämfört med SEO-företagens tjänstesidor, som man hittar längre ner och som överlag har liknande innehåll (vissa har dock ansträngt sig för att utöka med mer kompletterande information/verktyg).

Sökordsanalys för e-handel

Som företagare eller e-handlare bör du följa samma princip för att se till att dina kategorisidor/tjänstesidor är optimerade för rätt sökord så de verkligen tillfredsställer majoriteten av dina besökare.

Ett tydligt exempel kan vara en e-handelsbutik som säljer olika typer av dammsugare och vill optimera en av sina kategorier för ”biltillbehör” (för att ordet har många sökningar och känns relativt logiskt tillsammans med övriga kategorinamn) och som enbart innehåller dammsugare för bilen. Sannolikheten för denna kategorisida att ta sig upp på sökordet ”biltillbehör” är nästintill obefintlig eftersom produkterna endast täcker ett litet behov för sökningen ”biltillbehör”. Ett bättre alternativ är att kalla kategorin för ”bildammsugare” eftersom det då kommer tillfredsställa nästan alla besökare vilket också kommer leda till mer försäljning och förbättrade positioner i Google.

Långa sökfraser

De besökare som kommer från så kallade long tail-sökningar eller långa sökfraser konverterar lättast eftersom de är mycket specifika och görs av personer som vet vad de vill ha. En sökning på ”spännband 10m brottstyrka 10 ton” kommer ha högre konverteringsgrad än exempelvis ”spännband” eller ”spännband 10m”. Det bästa sättet att arbeta med sina långa sökfraser är att lägga till tekniska detaljer som är viktiga vid produktval.

Ett problem som man ofta ser gällande långa sökfraser är företag som hittar på egna produktnamn istället för att kalla en produkt för vad den ”faktiskt” är. Självklart kan ett eget produktnamn ge trafik som konverterar bättre, men det är en avvägningsfråga beroende på hur populärt det är som sökord. Som exempel kan vi ta ”spännband Rollo” som är en mycket sämre sökfras att optimera för än ”spännband 20mm 1 ton” eftersom den tekniska specifikationen oftast får fler sökningar men också talar om mer för besökaren om produkten.

Verktyg för sökordsanalys

Det finns många verktyg att använda för att hitta lämpliga sökord, men innan du plockar fram några bör du skapa en egen lista baserad på de kategorier/produkter som finns på hemsidan och vad du tror potentiella kunder kommer söka på. Därefter bör dessa testas i Google Adwords keyword planner för att se om de får några sökningar (du kan även få förslag på nya sökord).

Du kan också ”spionera” på dina konkurrenter för att se vilka sökord de använder. Seolytics är ett verktyg som låter dig se positioner och sökord för dina konkurrenter.

Om du annonserar med Google Adwords kan du hämta sökord direkt från dina kampanjer för att använda på hemsidan genom att ta ut en lista från dimensioner>söktermer. Ännu smartare är att se vilka av dessa som leder till konverteringar i Google Analytics om du har satt igång konverteringsspårning för e-handel.

För att få en uppfattning om hur svåra sökorden är att ta sig upp på kan du använda Market Samurai som visar domänstatistik gällande inlänkar och innehåll för sidorna på topp 10.

Kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med sökordsanalys och sökmotoroptimering.

 

blog comments powered by Disqus
Marcus Ceder
Marcus Ceder SEO / PPC Specialist 036-860 22 47 marcus@toxic.se

Lämna dina uppgifter nedan så kontaktar jag dig!