Så lyckas du med digital marknadsföring!

Skrevs av  Oscar Meivert  den  30 mars 2018

Att ha en digital närvaro blir allt mer viktig, läs om viktiga områden att ha koll på innan du börjar med digital marknadsföring.

Digital marknadsföring

Vid uppstarten av en digital kampanj gör man rätt i att investera tid i förarbetet, detta för att öka möjligheterna att driva konverterande trafik.

Nedan kan du läsa om några områden vi på Toxic anser vara viktiga att ha koll på innan du startar din digitala marknadföringskampanj, för att uppnå bäst resultat.


Digital marknadsföring steg 1 - Sätt upp mätbara mål

Att kunna mäta sina resultat är A och O inom digital marknadsföring, därav bör steg ett vara att definiera vilket eller vilka mål en viss kampanj skall rikas mot. Ska man till exempel mäta antalet konverteringar, öka medvetenheten kring ett varumärke eller produkt, eller driva trafik? När detta är definierat behöver man upprätta unika mätbara mål (KPI eller Key Performance Indicators), dessa är specifikt mätbara händelser och kan exempelvis vara antal varor som lagts i varukorgen, nya prenumeranter på nyhetsbrev eller antal nyinkomna ordrar.

Något som är viktigt att ta med sig är att varje mättal man väljer att spåra bör vara unika per kampanj och anpassas efter de fördefinierade målen.  

Digital marknadsföring steg 2 - Planera er webbplats och landningssida 

Tydlighet, synlighet och struktur är viktigt för att optimera resultatet för varje kampanj. Annonseringen bör alltid vara uppbyggd efter sin landningssidas struktur och innehåll, därav bör även annonstexten vara anpassad efter de produkt- eller tjänstebenämningar ett företag har på sin webbplats, detta för att överensstämma med de sökord man vill vara synlig inom.

Förutom att maximera sin sökmotoroptimering (SEO) på sidan bör även användarvänligheten vara i fokus. Är köpknapparna synliga? Har man relevanta Call-to-actions (CTA) på landningssidan? Detta är viktigt att ha koll på för att möjliggöra ett bra resultat för sin kampanj.  

Digital marknadsföring steg 3 - Skapa attraherande innehåll i rätt kanal

För 10 år sedan var sociala medier  ett relativt nytt begrepp, idag ses det snarare som en naturlig del utav våra digitala och uppkopplade liv. Enligt statistik använder sig fyra utav fem svenskar sociala medier, varje dag, med Facebook i spetsen. Inom marknadsföring används ofta begreppet, "du skall synas där din målgrupp befinner sig", om man vill nå ut med ett visst budskap i dagens samhälle är det alltså viktigt att ta sociala medier på allvar. Målgruppen blir dock allt mer medveten om sponsrat innehåll vilket gör det än mer viktigt att hitta en balans mellan organiskt flöde och sponsrat innehåll, för att ytterligare förstärka sitt erbjudande.

Förutom att anpassa innehållet efter vald målgrupp, är det även viktigt att identifiera vilken kanal (eller vilka kanaler) som är mest lämplig för din kampanj. Det finns idag många olika sociala medieplattformar som attraherar olika individer och åldersgrupper, samt har olika funktioner och flöden. Vill du posta små korta filmsekvenser för att förhäva ditt budskap, då kanske Instagram är mest lämpligt. Vill du rikta dig till B2B eller en "professionell människogrupp", då bör du synas på Linkedin. Är målet att få människor att ladda hem olika "whitepapers", då är Facebook det bästa alternativet.


När du har koll på dessa områden kommer du ha goda förutsättningar för ett bra resultat när du startar upp din digitala kampanj! På Toxic är vi experter på digital marknadsföring och hjälper dig gärna.

Har du frågor om digital marknadsföring eller vill komma i kontakt med oss, hör av dig till mig på oscar.m@toxic.se, eller 072-4023253, så hjälper jag dig.

blog comments powered by Disqus
Oscar Meivert
Oscar Meivert Byrå- & Marknadsansvarig 072-402 32 53 oscar.m@toxic.se

Lämna dina uppgifter nedan så kontaktar jag dig!