Hoppa till innehållet
Toxic Etapp 2 Jkpg 23

Konverteringsoptimering: Vad innebär det och hur kan det öka din digitala tillväxt?

Som många begrepp inom digital marknadsföring och utveckling kan konverteringsoptimering (förkortat CRO – för Conversion Rate Optimization) ha olika innebörd i olika sammanhang. I detta blogginlägg reder vi ut vad konvertertingsoptimering är för något, hur det fungerar i praktiken samt vilka fördelar du kan få av att aktivera olika typer av konverteringsoptimering i din digitala strategi.

Vad är en konvertering?

En konvertering är en handling som användare utför, och som går hand i hand med dina övergripande affärsmål. Det kan på en webbplats vara att skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller att köpa en produkt från en e-handel.

Konverteringsoptimering innebär alltså att man aktivt arbetar med att förbättra webbplatsen på ett sätt som gör att fler användare konverterar. Målet med konverteringsoptimering är oftast att öka konverteringsgraden, det vill säga att fler av ens redan existerande användare ska konvertera, snarare än att antalet användare i sig ska öka.

Konverteringsoptimering kan innebära att man förändrar UX-design, justerar texter, lägger till en call to action (CTA) eller förbättrar laddningstiden. Målet är att förbättra användarupplevelsen på en webbplats. Det ska vara så enkelt som möjligt för användarna att förstå konceptet på webbplatsen och trycka sig vidare till en action.

Vad innebär konverteringsoptimering i praktiken?

Det finns en rad olika sätt att arbeta med konverteringsoptimering på. En bra början är att göra en nulägesanalys för att hitta eventuella problemområden där det finns förbättringspotential. Ett par verktyg och metoder för att arbeta med detta är:

  • Webbanalys i Google Analytics

Ett av de vanligaste verktygen för att analysera konverteringar och konverteringsfrekvens är Googla Analytics. Här kan vi analysera olika beteenden för att identifiera när och varför vi tappar användarna innan de har genomfört en konvertering.

  • Spåra mer med Google Tag Manager

Google Tag Manager gör det möjligt att implementera nya spårningar på en webbplats utan att man behöver in i grundkoden. Här kan vi alltså effektivt och smidigt styra vilken data som ska samlas in och hur den ska samlas in.

  • A/B-test eller Split test

När vi har identifierat ett problem och kommit fram med en teoretisk lösning testar vi den nya teoretiska lösningen (A) mot den gamla lösningen (B). Hälften av användarna ser A och resterande ser B. Vilken presterar bäst? Denna metod är en säker process för att säkerställa att de förändringar som sker också leder till positiva resultat.

Vill du komma i gång med konverteringsoptimering?

Det finns massvis med ”best practices CRO”. Men det viktigaste är att du har händelsespårning eller målspårning uppsatt på din webbplats. Händelsespårning eller målspårning handlar om att kunna spåra data och se vilka viktiga konverteringar som händer på din webbplats.

Som tidigare nämnt definieras konverteringsoptimering på olika sätt i olika sammanhang. Ibland kan konverteringsoptimering användas för att beskriva optimering av konverteringar genom hela kundresan medan det ibland avser en del av kundresan.

När är konverteringsoptimering relevant för dig?

När du genom olika aktiviteter lyckas få in din målgrupp till din webbplats eller e-handel är det viktigt att den är optimerad för konverteringar. Arbetet med konverteringsoptimering startar alltså redan vid utvecklingen, men slutar inte vid lansering. Det är ett löpande arbete som bör utvärderas i takt med att användarnas beteende förändras.

Allt börjar med en webbanalys och händelsespårning

I våra webbanalyser granskar vi helheten. Vi analyserar förvärvet från olika kanaler, gör en SEO-analys, analyserar potentialen i Google Ads och sociala medier, och utvärderar på så sätt olika optimeringsmöjligheter för er webbplats – utifrån era användares beteenden med era affärsmål i fokus.

Läs mer om våra tjänster genom att klicka här