Vi håller det kort och koncist med en punktlista på olika trender och möjligheter vi ser inom E-handel.
Engagerad shoppingupplevelse
- Konfigurera din produkt, skapa unika produkter för webben.
- 3D visning av produkter, se produkten i en verklig miljö exempelvis genom Sayduck.
- Chatbots för ökad kundservice.
- Köp direkt – Klarna snabbkassa.
- Mobilanvändningen är central.
Influencer marketing & inspiration
- Samarbeten med influencer genom t.ex. Society Icon och Relatable.
- Samarbeten med andra varumärken.
- Storytelling som skapar känsla
- Blanda eget material tillsammans med influencer/ambassadörer.
- Rörligt!
- Live-shopping event.
Hållbarbarhet
- Val av miljövänligare fraktalternativ i checkouten.
- Snabb och gratis frakt i hållbara förpackningar.
- Instabox för mindre paket.
- Re-use/återanvändning/marketplace.
Exempel:
Skeppshultcykeln Återbruk®
Återanvändning med Rekomo
Second Hand genom Sellpy
Export
- Handla direkt på Instagram, Instagram Checkout.
- Alternativa betallösningar för respektive marknad.
- Varumärkesbutik på Amazon.
B2B
- Kundportal. Se sitt pris, lagersaldo, historiska orders, lägga order direkt in i affärssystemet.
- Jobba alltid med det kundunika.
- Hållbart och skalbart över tid.
- Ökat produktutbud.
Kundcase
Unika prislistor och inloggat läge är några av fördelarna för Varsego
Två varumärken i samma PIM och E-handel – Nordic WaterProofing
Fokus på återförsäljarna för Emmaljunga
Kontakt
Vilka trender ser ni inom er bransch? Vi pratar gärna e-handel och möjligheterna för just er. Nedan är tips på fler inlägg om E-handel.