Blogg

16 maj 2023

Guide: Så här kommer du i gång med Growth Marketing

I den här guiden får du veta mer om vad Growth Marketing är och hur tekniken hjälper dig att lyckas med din digitala tillväxt. Guiden riktar sig till dig som vill öka antalet följare, kunder, engagemang, räckvidd eller på annat sätt nå ut till fler. Ladda ner guiden gratis!

8 maj 2023

Guide: Tillgänglighetsanpassning av din webb – så skapar det värde och ökar din försäljning

Har du inte riktigt förstått vitsen med att tillgänglighetsanpassa din webb? Då är den här guiden riktad till dig. Vi ger dig svaren på hur en tillgänglighetsanpassad webb skapar värde, ökar din försäljning och får användare att återvända till din sajt. Ladda ner gratis!

28 april 2023

GUIDE: Så här ökar du trafiken till din webbplats

Vi har tagit fram en komplett – och gratis – guide för dig som behöver en snabbkurs inom sökmotoroptimering. Guiden är en handbok som du kan utgå från när ni startar upp eller förbättrar ert SEO-arbete. Lycka till!

20 april 2023

5 saker du måste veta om SEO

Har du svårt att greppa vad SEO egentligen innebär och hur du ska lyckas uppnå önskat resultat? Det är du inte ensam om. I det här blogginlägget reder vi ut begrepp inom sökmotoroptimering och ger dig en överblick över de viktigaste delarna.

14 mars 2023

7 saker att tänka på när du bygger ny webb

Kanske börjar det bli dags att bygga ny webb och bli av med den gamla, långsamma, ostrukturerade webben till förmån för en ny, tillgänglighetsanpassad webb med användaren i fokus. Då ger vi dig 7 tips att ha med dig när du inleder projekt ”ny webbplats”.

9 mars 2023

3 anledningar till att du som B2B e-handlare bör investera i ett PIM-system

Har du inget PIM-system till din e-handel är det hög tid att investera i ett. I det här inlägget presenterar vi tre anledningar till varför ett PIM-system stärker din affär.

24 februari 2023

Summering av E-barometern 2022

PostNord och HUI Research samarbetar för att följa den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras varje kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Årsrapporten för 2022 baseras på information som samlats in från 191 företag som säljer varor över internet och konsumentresultaten baseras på 12 månadsundersökningar med cirka 15 000 respondenter. Undersökningarna är riksrepresentativa för Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år som har tillgång till internet.

17 februari 2023

Vad är skillnaden på UX och UI?

Om du befinner dig på beställarsidan kanske din webbyrå börjar prata UX och UI-design. Du har aldrig förstått skillnaden och vet inte vad det ena är och vad det andra gör. Nu är det slut med det. Vi går igenom skillnaden och förklarar varför både UX- och UI-design behövs när du bygger webb och appar. En gång för alla.

3 februari 2023

Vad är WCAG?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) – den nya EU-lagen som reglerar tillgänglighetsstandard för webbar och webbutveckling träder i kraft den 28 juni 2025 – här får du svar på de vanligaste frågorna gällande WCAG!

23 januari 2023

Konverteringsoptimering: Vad innebär det och hur kan det öka din digitala tillväxt?

Som många begrepp inom digital marknadsföring och utveckling kan konverteringsoptimering (förkortat CRO – för Conversion Rate Optimization) ha olika innebörd i olika sammanhang. I detta blogginlägg reder vi ut vad konvertertingsoptimering är för något, hur det fungerar i praktiken samt vilka fördelar du kan få av att aktivera olika typer av konverteringsoptimering i din digitala strategi.

8 december 2022

Umbracos Roadmap Framåt

Ibland är det inte lätt att hänga med Umbracos kommande uppdateringar och vad de innebär. Vi har därför samlat lite bra information kring vad du bör tänka på i Umbracos roadmap framåt.

21 oktober 2022

Umbraco 7 når snart end-of-life och stödjs snart inte längre

Från och med september 2023 kommer Umbraco HQ inte längre aktivt att stödja Umbraco 7.

6 september 2022

Konsten att använda #hashtags 2022

Vad är hashtags egentligen? Och hur kan man använda hashtags 2022?

9 augusti 2022

Vad är ett PIM?

PIM förenklar produkthanteringen för din e-handel. PIM eller Product Information Management är ett system för att skapa en bättre struktur och minimera administration för företags produkthantering.

22 juli 2022

Vad är Digital Marknadsföring?

Du har säkert stött på begreppet ”digital marknadsföring” lite här och var. Det är ett begrepp som har blivit vanligare och vanligare i takt med att världen och samhället blivit mer digitalt. Begreppet kan ha olika betydelse och definition beroende på vart du stöter på det.

14 april 2022

Tre anledningar till att satsa på digital handel

Varför ska man satsa på e-handel? Konkurrerar man inte med sina egna återförsäljare om man öppnar en e-handel? Vilka funktioner är bra att inkludera om man ska satsa på e-handel? I denna artikel besvarar vi dessa tre frågor.

22 mars 2022

Föreläsningar på JTH och fem tips till dig som läser programmet New Media Design

Under våren har ett gäng från oss haft äran att dela med sig av sin kunskap till nyfikna studenter på Jönköpings Tekniska Högskola (JTH).

1 mars 2022

Kunden styr ökad efterfrågan på B2B e-handel, krav på automatiserad kundresa och guidning för mer komplexa inköp

E-handel för B2B ökar explosionsartat och kurvan tycks inte plana ut än på många år. Det ställer höga krav på såväl plattform som teknisk kompetens.

2 februari 2022

Integrera dina system för effektivare flöden, nöjdare kunder och större lönsamhet

I det här blogginlägget reder vi ut vad en integration är, varför man gör integrationer till olika system och när det är lämpligt att integrera sina olika system. Med andra ord; en grundkurs i systemintegration. Det kan bland annat komma väl till pass om du ska lansera en e-handel eller webblösning.

28 januari 2022

Digital kundportal för ökad tillgänglighet, lönsamhet och kundnöjdhet

I detta blogginlägg får du bland annat svar på vad en kundportal är, vem som bör ha en kundportal och vilken nytta en kundportal ger.

2 november 2021

Litium: E-handelslösningen som är flexibel, användarvänlig och i teknisk framkant

Vi är stolta över att vara Premium Solution Partner till Litium och pratar därför mer än gärna om vilka fördelar du hittar i plattformen. I nedan blogginlägg går vi igenom några av anledningarna till att vi håller Litium riktigt högt som e-handelslösning.

21 oktober 2021

Allt du behöver veta om Litium 8

I september släpptes version 8 av Litium. I det här blogginlägget presenterar vi vad som har uppdaterats och vilket värde det skapar för dig som användare av plattformen.

20 oktober 2021

Ucommerce – spjutspetsen i din e-handel

Vi dyker ner i e-handelsplattformen Ucommerce och berättar vilka fördelar som erbjuds och vem systemet är bäst anpassat för.

7 oktober 2021

Storm Commerce: E-handelslösningen för komplexa system och massiva affärsvolymer

Letar du efter ett verktyg som kan hantera din komplexa systemmiljö och stora produktkatalog? Då har du kommit rätt. Kolla in Storm Commerce och du kommer inte bli besviken.

29 september 2021

Umbraco: Ett CMS för dig som älskar möjligheter och hatar begränsningar

Lär dig mer om Umbraco – CMS:et som ger dig oändliga möjligheter.

27 september 2021

Sitevision: Ett allt-i-ett-intranät med användare och redaktör i fokus

Vi berättar varför Sitevision är en sylvass plattform när det kommer till intranät.

22 april 2021

Marknadsplatser

Våra tankar och tips till dig som funderar över om marknadsplatser är något för dig.

18 mars 2021

E-handelstrender

Vi håller det kort och koncist med en punktlista på olika trender och möjligheter vi ser inom E-handel.

27 januari 2021

5 Tips för bättre UX/UI design

Vi listar 5 tips på vad som är viktigt att tänka på när det är dags att designa en användarvänlig och snygg webbsida.

26 januari 2021

Svenskarna och sociala medier 2020

Utvecklingen av sociala medier går fort, inte minst under en pandemi. Här sammanfattar vi Svenskarna och internet 2020 utifrån perspektivet sociala medier.

20 januari 2021

Ordlista Digital Marknadsföring

Här kommer en ordlista där vi förklarar några av de vanligaste begreppen och förkortningarna som är bra att ha koll på inom digital marknadsföring.

19 januari 2021

Välj rätt plattform för din e-handelslösning

Det finns många olika tekniker för att utveckla en e-handelslösning. Vi sammanfattar kort de olika här för att underlätta ditt val av investering.

10 december 2020

Vad säger Google oss om året 2020?

Google har sammanställt de sökningar som har trendat under året. Listorna baseras på de söktermer som har störst ökning i år jämfört med föregående år. Se sammanställningen för hur vi i Sverige har Googlat här, håller du med?

7 december 2020

Hur fungerar en integration med Pyramid och vad är egentligen ett API?

Med Pyramid Affärssystem kan du utveckla en fullskalig e-handel, växa din affär och få förutsättningar för att hantera ordrar. Men först måste det integreras.

19 november 2020

Facebook utökar sina tjänster med Marketing Email

Är du nyfiken att komma igång med epostmarknadsföring? Facebook har lanserat ett enkelt verktyg för dig som vill testa - Marketing Email.

9 november 2020

Öka synligheten på Instagram med SEO

SEO-anpassa din Instagram profil för att öka synligheten, på samma sätt som du anpassar innehåll på din hemsida.

22 september 2020

Vad är skillnaden på målgrupp och personas?

För att er kommunikation ska ge effekt behöver ni veta vem ni ska kommunicera med. Därför är förståelsen och insikterna om din målgrupp det absolut viktigaste när det kommer till digital marknadsföring.

24 augusti 2020

Instagram lanserar en videofunktion likt TikTok

Instagram lanserar en ny funktion som påminner om TikTok - Vi introducerar Instagram Reels.

7 juli 2020

E-handel för B2B – därför ska du börja nu

Att förenkla och stötta din kundresa med digitala lösningar inom B2B är viktigt. Utvecklingen mot en mer digital handel går fort nu – inte minst på grund av vårens yttre omständigheter. Det går att börja enkelt. Men börja nu.

17 juni 2020

Vad är Facebook Pixel?

Annonserar du på Facebook och Instagram finns det många fördelar med att installera en Facebook-pixel på din webbplats. Men vad är det egentligen den gör? Och hur installerar du den?

27 maj 2020

Nyttan med ett intranät - så här jobbar vi!

Vi tittar tillbaka och delar med oss av vårt syfte och de lärdomarna vi fått med oss av att bygga ett intranät.

4 maj 2020

Facebook Business Manager och Facebook Ads Manager – vad är skillnaden?

Vi som arbetar med sociala medier älskar det faktum att vi kan hantera alla de konton vi jobbar med på ett och samma ställe. Men den underbara Facebook-världen är långt ifrån självklar för alla. Vi förklarar skillnaderna.

24 mars 2020

Därför ska du använda egna bilder på din nya hemsida

Varför ska jag lägga tid och pengar på egna bilder till webbplatsen när det finns så mycket bra bilder via bildbanker, som dessutom ofta är kostnadsfria?

23 mars 2020

Vad är Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager är ett annonsverktyg för dig som vill annonsera på Facebook, Instagram, Messenger eller Audience Network.

18 mars 2020

Våra tips för framgångsrika digitala möten

Vi ser att behovet av att kunna ta möten digitalt ökar hos våra kunder och vi är givetvis där och möter det behovet. För att kunna genomföra de mötena på ett lyckat sätt har vi samlat några framgångsfaktorer.

29 januari 2020

Vad är Facebook Business Manager?

Det är en fråga som kommer upp då och då, ofta tillsammans med fler frågor, som: kostar det något att använda? Vem kan använda det? Och kanske den vanligaste av alla: varför ska jag använda Facebook Business Manager?

8 januari 2020

Vad är en lead-rapport och hur ska du arbeta med den?

Missa inte chansen att konvertera dina varma leads till kunder.

7 november 2019

Snapchat för företag – hur fungerar det?

Går du i tankarna om att börja annonsera på Snapchat? Kul! Vi arbetar med Snapchat åt våra kunder och tänkte dela med oss av det vi lärt oss om kanalen.

15 oktober 2019

Vi sammanfattar Svenskarna och internet 2019

I början av veckan kom Svenskarna och internet 2019 – en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Vad ser vi för trender och vad innebär de för det digitala samhället?

30 augusti 2019

Varför väljer vi Litium?

För oss är valet av e-handelsplattform enkel. Vi arbetar med Litium för den stora flexibiliteten och användarvänligheten.

13 augusti 2019

Därför väljer vi Umbraco framför WordPress

Vid valet av CMS ställer sig många frågan om de ska välja WordPress eller Umbraco. Därför vill vi ge vår syn på saken.

8 augusti 2019

Schemalägg dina Instagram-inlägg med Facebooks Creator Studio

Glöm begränsningar och dyra tredjepartslösningar! Nu kan du schemalägga dina Instagram-inlägg och IGTV via Facebooks Creator Studio.

2 juli 2019

Vad är content marketing?

Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om vikten av den digitala varumärkesidentiteten och adderar nu nästa viktiga lager i er digitala marknadsstrategi, nämligen content marketing.

29 mars 2019

Google Search Console - Det sista viktiga verktyget har flyttats

Än har inte alla verktyg släckts ner och flyttat till det nya gränssnittet för Google Search Console, men nyss flyttades det sista verktyget som är av verklig betydelse.

6 februari 2019

Stärk den digitala identiteten

Idag lever vi i en digital värld där tekniken ibland kan vara ganska fyrkantig. Det är ett ständigt brus med många olika budskap i våra kanaler.

7 december 2018

Nya Google Pagespeed Insights – Vad är skillnaden?

I november 2018 släpptes version 5 av Google Pagespeed Insights, som är ett populärt verktyg för att mäta hastigheten för webbplatser och hitta eventuella flaskhalsar.

27 november 2018

Den digitala kundtjänsten

Vi förklarar hur chatbottar fungerar som ett hjälpmedel i den digitala kundtjänsten.

28 september 2018

SEO-checklista vid lansering eller migrering av ny hemsida

Vad behöver man egentligen tänka på för att inte tappa SEO-värde vid lansering av en ny hemsida?

11 september 2018

Vad kostar SEO?

Vad ska man egentligen betala för SEO och vad får man?

17 augusti 2018

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera med Google Ads behöver bara kosta så mycket som du är villig att betala.

17 augusti 2018

Vad är SEO?

Vi förklarar varför SEO är nödvändigt för att lyckas på webben.

17 augusti 2018

Hur lång tid tar SEO?

Den som väntar på något gott...

17 augusti 2018

Varför syns inte min hemsida på Google?

Vi reder ut vad som krävs för att synas på Google.

30 mars 2018

Så lyckas du med digital marknadsföring!

Att ha en digital närvaro blir allt mer viktig, läs om viktiga områden att ha koll på innan du börjar med digital marknadsföring.

27 februari 2018

SSL/HTTPS är en rankingfaktor i Google

I augusti 2014 tillkännagav Google SSL som en rankingfaktor för positiv särbehandling i sökresultaten. Sedan dess har mycket hänt.

6 februari 2018

Vad är GDPR?

GDPR - förkortningen som numera ligger på allas läppar. Vad innebär egentligen GDPR? Här bryter vi ner och summerar det nya begreppet.

23 januari 2018

Så påverkas ditt företag av Facebooks nya uppdatering

Nyhetsflödet på Facebook står inför en stor uppdatering.

29 april 2016

Var kan jag hitta gratis bilder som fritt får användas?

Här har vi samlat sidor där du kan hämta gratis bilder som fritt får lov att användas i kommersiellt syfte, exempelvis på din företagshemsida eller blogg.

16 februari 2016

Toxic är Google Partner!

Idag är vi mycket stolta över att ha blivit fullvärdiga medlemmar som Google Partner!

3 februari 2016

Tips inför certifiering i Google Adwords & Analytics

Få ett vinnande upplägg för att ta dina Google-certifieringar.

3 december 2015

Vad säger den nya guiden om sökkvalitet från Google?

För att kunna utvärdera resultaten från sökalgoritmen har Google under flera år låtit testpersoner göra manuella stickprov.

6 mars 2015

Sökordsanalys – Hur går den till?

Sökordsanalysen låter dig hitta sökord som tillfredsställer dina besökare och ökar din försäljning.

13 februari 2015

Grace Hopper

En intressant person - i alla fall för oss programmerare. Programmeringens järnlady och kanske mest betydelsefulla person någonsin.

13 februari 2015

Din företagssida på LinkedIn – Så optimerar du den

LinkedIn är idag det största sociala nätverket inom B2B och ett absolut måste om du vill nå ut till nya kunder.

12 januari 2015

Att använda typsnitt för webben

När det gäller design för webb så är typsnitt verkligen en av grundstenarna.

12 december 2014

Är din webbsida trafikflödesoptimerad?

Som sökmotoroptimerare har man gjort analyser av många hemsidor ”under huven” med hjälp av Google Analytics för att se hur besökare interagerar.

9 oktober 2014

Google Panda & hårdare krav på webbplatsinnehåll

I våras kom den nya innehållsuppdateringen Panda 4.0, som innebar nya krav på webbinnehåll.

5 september 2014

Retargeting

Retargeting/Remarketing hjälper dig att nå potentiella kunder som känner till ditt varumärke.

28 augusti 2014

B2B leads i Google Analytics

Hitta nya heta leads med hjälp av Google Analytics!

19 juni 2014

Sponsrade länkar och hösthandeln

Sponsrade länkar innebär en försäljningsstrategisk möjlighet inför hösthandeln som du inte har råd att missa.